Jak pomocí pokladního systému UŠETŘIT peníze?

Úspora finančních prostředků pomocí POS systému se dá zjednodušeně rozdělit do čtyř oblastí:

  • Prevence chyb
  • Prevence ztrát (likvidace, nastavení naskladňování, krádeže)
  • Automatizace procesů
  • Samoobslužné technologie


Tyto oblasti na sebe navazují a částečně se prolínají, v každém případě Vám dostatečně sofistikovaný pokladní systém dokáže pomoci. Pojďme si ukázat jak.

Prevence chyb

Tam kde pracují lidé se vždy vyskytuje určité procento chyb. V případě prodeje se chyby mohou projevit už na vstupu, tedy při markování – pokud máte složitější produktovou strukturu, nabízíte zvýhodněné balíčky produktů a nevyužíváte funkce řetězeného markování, šance jsou, že obsluha se při markování často splete.

To znamená delší dobu na odbavení zákazníka, případně další náklady spojené s opravnými administrativními úkony (např. stornování špatně namarkovaných a uzavřených dokladů), ale také Vám chyby tohoto typu poškozují image. Zákazník Vás asi nebude vnímat jako profesionála, když má obsluha problém namarkovat položky, nebo špatně zadá částku do platebního terminálu nepropojeného s pokladnou.

Pokladní systém dokáže tyto problémy řešit. Platební terminál mějte integrovaný, složitější produktovou strukturu řešte řetězeným markováním, navázanými položkami a naváděním obsluhy pomocí zpráv na monitoru. Vypadáte profesionálněji, nevkládáte tolik prostředků do oprav a opětovného zaškolování personálu.

Další oblastí, ve které personál často chybuje jsou sklady. Pokud nechcete svůj personál na pobočkách zahltit, je třeba jim práci zjednodušit. Pokud ale na pracovníka „hodíte“ dodací list a povinnost dohledávat naskladňované artikly v systému, vyloženě si říkáte o problémy. Sklady jsou samostatnou kapitolou, chybovost ale lze snížit skrze automatizované naskladňování, předdefinované příjemky, částečné inventury a spoustu dalších nástrojů.

Prevence ztrát

Ztráty byly, jsou a budou vždy. Procesy nelze nikdy vyladit tak, aby ztráty byly na čisté nule. Záleží pak na Vašem oboru a používaných nástrojích, jak velké tyto ztráty budou. Kde tyto ztráty jsou?

  • Likvidace
  • Ztratné
  • Nepoctivost personálu
 

S likvidacemi se setkáváme v provozech, kde se pracuje se zbožím podléhajícím rychlé zkáze. Jako první tedy asi každého napadne gastro, ale třeba i květinářství a podobné provozy. Obdobou z maloobchodu je ztratné. Zde má pokladní systém zásadní roli hned dvakrát.

Může se to zdát jako banalita, ale likvidaci potřebujete nějak zaevidovat. Spousta pokladních systémů ovšem nezvládá bezúhradové doklady, často se tedy tento problém řeší krkolomnou komunikací mezi personálem na pobočce a ekonomickým oddělením, čímž vznikají další náklady a rizika chyb. Hledejte tedy systém, který Vám dokáže identifikovat odpisy a likvidace.

Další zásadní věcí jsou data poskytnutá systémem. Chcete-li snížit procento odpisů, musíte nejdřív znát jejich výši v návaznosti na lokalitu, dobu a další speciální okolnosti během prodeje (např. svátky, špička v poptávce díky navýšenému provozu potenciálních zákazníků atp.) a v návaznosti na ně plánovat zásobování.

A když znáte přijatelné procento odpisů, můžete sledovat poslední z bodů a to nepoctivost personálu. Samozřejmě se nám všem lépe uvažuje nad tím, že personál nebude vědomě okrádat svého zaměstnavatele. Bohužel je to ale tak, že kde je příležitost, tam kreativita zaměstnanců získává prostor. Opět zde platí pravidlo, že na čistou nulu se pravděpodobně nikdy nedostanete, skrze dobře nastavené kontrolní mechanismy ale lze podobné nepříjemnosti omezit bez přílišného nátlaku na personál.

Automatizace procesů

Jedním z řešení jsou automatizované procesy, především při práci se sklady a zásobováním. Zjednodušte Vašim zaměstnancům práci a generujte objednávky a příjemky automaticky. Opět snížíte chybovost a třeba zjistíte, že Vám na pobočce nyní stačí dva zaměstnanci místo tří.

Samoobslužné technologie

Další technologie šetřící čas Vašemu personálu. Zákazník se obslouží sám a produkt si pouze vyzvedne. Tento typ prodeje je zvláště ve vztahu k pandemii stále populárnější a už neplatí že se hodí pouze do fastfoodových restaurací nebo velkých maloobchodních prodejen. Chování zákazníků se změnilo a chtějí platit bezkontaktně a často i bezkontaktně objednat. To lze několika kanály:

  • Mobilní aplikace s věrnostním systémem
  • Samoobslužný kiosek
  • Eshop
  • Externí objednávkový web
 

V každém případě dnes koncový zákazník stále častěji očekává, že si může objednat a ať už tak udělal kdekoli, bude na Vaší pobočce odbaven dle svého požadavku. K tomu potřebujete tzv. omnichannel řešení, které umožňuje kombinovat vícero kanálů a zákazníka odbavit vždy stejně.

Tato změna chování s sebou ale nese výhodu v podobě registrovaných uživatelů. Během digitálního prodeje máte vyšší šanci zákazníka přesvědčit aby Vám předal své údaje/stáhnul si Vaší aplikaci a zaregistroval se do věrnostního programu. Tím získáváte důležité spojení a máte šanci nabízet relevantní produkty a informace. Zde je ovšem třeba zdůraznit výraz relevantní, protože neexistuje rychlejší způsob jak zbavit se registrovaného zákazníka, než ho bombardovat nerelevantní komunikací.

Podtrženo, sečteno, v moderním podnikání brzy bez digitální prezence nebudete existovat vůbec a pokladní systém, který Vám umožní prezentovat se i digitálně je silným nástrojem nejen z hlediska úspory financí.

Pokud se chcete o podobných technologiích dovědět více, nebojte se nás nezávazně kontaktovat pomocí formuláře níže. Nebo si ještě přečtěte o tom jak ten samý systém využít k maximalizaci obratů .

Jedna odpověď

Komentáře jsou uzavřené.